Pořad pojednává o historii Vánoc, konkrétně o cestě Josefa a Marie do Betléma, zrození Ježíše, Betlémské hvězdě a mudrcích z východu. V úvodu se dozvíme o místech, kterými Marie a Josef na své cestě procházeli, jako jsou pouště, oázy a Mrtvé moře. Dále se v pořadu řeší historické události, jako Zvěstování archanděla Gabriela, vládu krále Heroda, chrám Narození Páně, útěk do Egypta a vraždění neviňátek. Téma se dále rozšiřuje o pozadí a symboliku Vánoc, jako je jmelí, slunce, ohňové rituály a Dušičky. Pořad se zaměřuje i na další náboženství a mýty, jako je starý Řím, tajemní Druidové a severská mytologie.
-
1. díl
Cesta Josefa a Marie, zrození Ježíše, Betlémská hvězda a mudrci z východu.Opět přichází čas Vánoc, čas pohody a radosti. Doba kdy se můžeme v klidu zastavit a potěšit se s rodinou a přáteli. Město venku je plné magického kouzla a uvnitř se dům naplnil útulností domova. Krbovou římsu zdobí cesmína a chvojí, nade dveřmi visí jmelí. Ozdobený stromeček vyzařuje kouzelné světlo a praskající oheň vrhá měňavé …více
-
2. díl
Jak Vánoce zastavily na pár dní 1. světovou válku.Druhý díl pojednává o rozmanitých tradicích a rituálech spojených s Vánocemi v různých zemích a kulturách. Popisuje historické a kulturní kořeny Vánoc, včetně původu vánočního stromu, koled, svátků Svatého Mikuláše a Svatého Františka z Assisi a jejich významu v různých zemích, jako jsou Polsko, Chorvatsko, Srbsko, Rusko, Egypt nebo Čína. Pořad také zkoumá, jak se …více
Neviem čo je na tom špatného, že cirkev preberala tradičné dni ako sviatky a preonačila si ich na svoje vlastné? Každý nový systém preberá dobré tradície z toho starého a nebolo tomu inak ani v prípade cirkvi. Zimný slnovrat ako Vianoce bol dobrý nápad a po mnohé storočia sú to najkrajšie sviatky roka.
Naša dnešná civilizácia nechápe symbolický význam vecí, ľudstvo ako keby cez veky kryštalizovalo, alebo skôr tvrdlo na kameň chladnej logiky. Pritom tie najdojímavejšie veci v našom živote, ktoré nami najviac hýbu a ktoré pre nás v živote znamenajú najviac, sú duchovnej a nie materiálnej povahy, Vianoce sú pre tento fakt výborným dôkazom – najväčším sviatkom pre kresťanov by mala byť Veľká noc, symbol ukrižovania a zmŕtvychstania Krista ako víťazstva nad smrťou a hriechom. Pravoslávni to aj dodržujú takto. Ale Vianoce svojou symbolikou narodenia Krista ako symbolu lásky sú oslavované veľkolepejšie, v nemalej miere práve preto lebo sú v obodbí zimného slnovratu, majúceho aj tradične v sebe symboliku návratu slnka, nového návratu lepších časov. Jezuliatko v jasličkách prinášajúce princíp lásky je psychologicky optimistickejší symbol ako symbol zmŕtvychstania, aj keď to v realite kresťanstva nemá tak byť – a to je práve dôkazom sily symbolov.
Dobrý den, Vlado, vůbec na tom nic špatného není, to rozhodně ne. Jen jsem chtěl tento proces uvést v historickém kontextu bez jakéhokoli soudu, negativního či pozitivního. Krásné Vánoce:).
A čo je na tom divného, že cirkev prijala za svoje tradičné dni ako jej sviatky? Podľa mňa to je naprosto prirodzené, keď preberala iné tradície a obracala ich na jej účely. Učenie Krista nie je témou pre otázky z dejepisu, ale z morálky a filozofie. Tieto snahy nie sú pre mna nič iného ako snahy stiahnuť duchovné otázky na primitívnu úroveň materializmu. Je to niečo podobné ako keby som ja rozpitval vašu matku po jej smrti a snažil sa vám dokázať, že to nemohla byť pre váz žiadna výnimočná osoba. Chýba vám pochopenie zmyslu duchovna. Výsledky primitívneho materialistického chápania sveta sú pritom dnes už doslova hmatateľné.
Dobrý den, prosím, já se soustředím výlučně na historický kontext bez nějakého resentimentu nebo emocionálního zabarvení. Nejsme na křesťanském ani jinak teologickém webu. Tento náhled přenechám jiným. Nejlepší způsob, jak pojmout historii, je nenechávat se vtáhnout do nikdynekončících akademických debat. Hezký den.